• برنامه ها
  • بازی ها
  • تم ها
  • ویدیو ها
  • موزیک ها
  • بکگراند ها
  • گالری عکس
  • اس ام اس
  • اخبار
  • برسی جدولی
  • برسی تخصصی
  • قیمت گوشی
اخبار جدید
پیامک جدید
حامی
تبلیغات

ماجراي آتش سوزي در بورس موبايل پايتخت

دسته : اخبار در تاريخ ۶ بهمن ۱۳۸۹ (3240 بار خوانده شده)

پاساژ علاء الدین، یکی از معروف‌ترین مراکز خرید و فروش تلفن همراه و لوازم کامپیوتری تهران بامداد روز یکشنبه برای باری دیگر طعمه حریق شد.



این مرکز خرید که در تقاطع خیابان جمهوری و حافظ قرار دارد پیش از این نیز چند بار دچار آتش‌سوزی‌هاي جزئی شده بود، اما این بار نزدیک به 48 مغازه از مغازه‌هاي طبقه چهارم این پاساژ در بامداد روز یکشنبه دچار حریق شدند که به گفته فروشندگان پاساژ 38 مغازه به شکل کامل در آتش سوخته و دچار خسارات صددرصدی شدند.

شروع آتش
در ساعت 3:43 بامداد يكشنبه آتش‌نشانان ايستگاه‌هاي 1، 46، 40 و 18 از طريق تماس تلفني در جريان وقوع آتش‌سوزي در خيابان جمهوري، نبش خيابان حافظ قرار گرفتند.
فتح‌الله تيموري، معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران که در محل حادثه حاضر بود در این باره به ایسنا گفت: آتش‌سوزي از يکي فروشگاه‌هاي طبقه چهارم اين مجتمع شروع شده و از طريق فضاهاي زير سقف که براي عبور سيستم تاسيساتي در نظر گرفته مي‌شود به سرعت در حال گسترش و سرايت به ديگر فروشگاه‌ها بود.
وي گفت: آتش‌نشانان با به‌کارگيري تجهيزات خاموش کننده و ايمني و تلاش همه‌جانبه موفق شدند شعله‌هاي آتش را مهار و آتش‌سوزي را در کمتر از 30 دقيقه کاملا خاموش کنند. معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني افزود: آتش‌نشانان با اجراي عمليات ايمن‌سازي و بررسي همه جانبه طبقات ديگر ساختمان و اطمينان از پيشگيري از خطرات احتمالي ديگر به ماموريت خود پايان دادند.
وي گفت: در جريان فعاليت آتش‌نشانان براي جلوگيري از گسترش شعله‌هاي آتش و خاموش کردن آتش‌سوزي دو تن از مسوولان منطقه يك و معاون فرمانده يکي از ايستگاه‌ها دچار دود گرفتگي شدند و بر اثر برخورد اجسام سنگين به گردن آنان آسيب ديدند که بلافاصله به مرکز درماني اعزام شدند. به گفته یکی دیگر از ماموران آتش نشانی ایستگاه 46، حدود 35 مغازه تلفن همراه طعمه حریق بزرگترین آتش‌سوزی پاساژ علاء‌الدین شدند. محسن شجاع، یکی از آتش‌نشانان در این باره به موبنا گفت: آتش‌سوزی بامداد یکشنبه از ساعت سه صبح شروع و گسترش شعله‌های آتش به حدی بود که لکه‌گیری و تلاش ماموران آتش‌نشان تا صبح ادامه داشت. وی با اشاره به اعلام میزان دقیق خسارت‌هاي ایجاد شده در آتش‌سوزی طبقه چهارم پاساژ علاءالدین گفت: تاکنون آمار دقیقی مربوط به میزان خسارت‌ها به دست نیامده است. این مامور آتش‌نشان ایستگاه 46 سازمان آنش‌نشانی همچنین یادآور شد: مصدومیت دو تن از ماموران این سانحه جزئی بوده و هم‌اکنون نیز از بیمارستان مرخص شده‌اند.

پاساژی ناامن
پاساژ علاءالدین که یکی از مراکز اصلی و قدیمی فروش تلفن همراه و قطعات کامپیوتری است در اواسط دهه هشتاد ساخته شده است. این پاساژ بعدها و با رشد استفاده از تلفن همراه در بین کاربران به یکی از مراکز اصلی خرید و فروش این وسیله ارتباطی تبدیل شد تا حدی که بسیاری از مغازه‌هاي این پاساژ برای سود بیشتر به دو مغازه تفکیک شد و در اختیار متقاضیان قرار گرفت.
به گفته کارشناسان و برخی از کسبه این پاساژ، این مرکز خرید یکی از پاساژ‌هايي است که در آن نه‌تنها استانداردهای ساخت به شكل كامل رعایت نشده، بلکه موارد ایمنی و در کنار آن موارد آسایش و آرامشی نیز برای مراجعه‌کنندگان به پاساژ پیش‌بینی نشده است. هر چند که شاید چنین گفته‌هایی سیاه نمایی به نظر برسد اما به هر حال و با توجه به افزایش میزان استقبال از لوازم دیجیتالی و همچنین موقعیت جغرافیایی این مرکز خرید به نظر می‌رسد که این مکان این روزها ظرفیت پذیرش مراجعان از یک سو و فروشندگان را از سوی دیگر نداشته باشد.
پاساژ علاءالدین که در تقاطع خیابان جمهوری و حافظ واقع شده است فاقد پارکینگ است. هر چند که به نظر می‌رسد طبقات زیرین این پاساژ به منظور استفاده پارکینگ طراحی شده بوده اما به تدریج این طبقات نیز که دارای کوتاه‌ترین ارتفاع با سقف طبقات بالایی است نیز تبدیل به مغازه‌هایی برای تعمیرات یا فروش لوازم تزیينی به شکل انبوه برای موبایل شده است.
راهروهای تنگ، تلنبار شدن لوازم اضافی مغازه‌ها یا کالاها در مقابل مغازه‌ها و راهروها و وضعیت نابسامان بهداشتی از جمله مواردی است که در کنار برخی فروشندگان گوشی‌هاي بدون گارانتی یا گارانتی‌هاي من‌درآوردی، خریدی نامطمئن را برای خریداران رقم زده است.
تيموري، معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني تهران، ساختمان اين مجتمع را ناايمن خواند و گفت: از نظر کارشناسان ايمني سازمان آتش‌نشاني اين ساختمان ناايمن است و سامانه‌هاي اعلام و خاموش کردن آتش‌سوزي موثري براي آن در نظر گرفته نشده است.
وي با اشاره به بروز سه آتش‌سوزي در اين مرکز در سال‌هاي اخير افزود: با توجه به اينکه در اين مجتمع تجاري فروشگاه‌هاي کوچک وجود دارد و انبوهي از لوازم جانبي گوشي تلفن‌همراه، رايانه و لوازم صوتي به صورت ناايمن در آنها انباشته شده است، بروز يک حادثه بسيار کوچک مي‌تواند به فاجعه بزرگ با تلفات انساني و خسارت‌هاي مالي تبديل شود.
معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني تهران همچنين تصريح کرد: علاوه بر بحث چيدمان کالاها در فروشگاه‌هاي اين مجتمع، نماي کاذب شيشه‌اي فروشگاه‌ها بر ناايمني اين ساختمان افزوده است. وي در تشريح اين مورد گفت: نماي کاذب موجب مي‌شود هر گونه آتش به صورت افقي و عمودي گسترش يابد و باعث سرايت شعله‌هاي آتش به صورت ناگهاني شود.
تيموري گفت: در اين حادثه، آتش‌سوزي در بخش مياني ساختمان رخ داده بود و چنانچه از فروشگاه‌هاي کناري مشرف به نماي کاذب رخ مي‌داد آثار تخريبي آن به علت وجود نماي کاذب يقينا بيشتر مي‌شد. این درحالی است که نمای فعلی و جدید این ساختمان طی چند ماه پیش و به دنبال بازسازی ظاهری برای این پاساژ ساخته شده است.
معاون عمليات سازمان آتش‌نشاني تهران با بيان اينکه حدود 25 درصد از فروشگاه‌هاي طبقه چهارم اين مجتمع تحت تاثير دود، شعله و حرارت ناشي از اين آتش‌سوزي قرار گرفته‌اند و کمتر از نيمي از آنها با زيان‌هاي مالي جدي روبه‌رو شده‌اند، افزود: با تلاش آتش‌نشانان از گسترش شعله‌هاي آتش به فروشگاه‌هاي طبقات ديگر اين مجتمع جلوگيري و آتش‌سوزي در نطفه خاموش شد.

خسارات میلیاردی
درحالی که مسوولان آتش ‌نشانی از آتش گرفتن 38 مغازه خبر داده‌اند، اما تحقیقات گروه بازار دیجیتال گواه بر این ادعا است که نزدیک به 50 مغازه در بخش انتهایی طبقه چهارم این پاساژ دچار آتش‌سوزی شده اند که از این تعداد نزدیک به 40 مغازه به شکل صد درصد سوخته است و خسارت‌هاي بسیاری به بار آورده است. به گفته فروشندگان پاساژ از این تعداد مغازه نزدیک به 30 مغازه بیمه‌نامه آتش‌سوزی داشته و این درحالی است که مابقی فروشگاه‌ها که اتفاقا بیشترین خسارات را داشته‌اند، بیمه‌نامه آتش‌سوزی نداشته‌اند. راهروهای انتهایی طبقه چهار که از سوی فروشندگان این پاساژ راهرو پشتی نام برده می شود نیز خساراتی عمده دیده است.
یکی از آسانسورهای طبقه چهارم هم که نزدیک به محل حریق بوده است به شکل کامل از بین رفته است. به گفته فروشندگان این پاساژ، علاوه بر خسارات حریقی که به شکل مستقیم به فروشگاه‌هاي درگیر این آتش‌سوزی وارد شده است، برخی دیگر از این فروشگاه‌ها در طبقه سوم نیز به دلیل نفوذ آب دچار خساراتی شده‌اند. گفته می‌شود نفوذ آب در این فروشگاه باعث خیس شدن جعبه‌هاي گوشی و از بین رفتن برخی از گوشی‌ها شده است. همچنین به گفته فروشندگان، دکور برخی دیگر از فروشگاه به همراه شیشه‌هاي آنها نیز شکسته است.
در شهریور ماه سال 87 نیز به دلیل اتصالی سیم‌هاي برق در طبقه همکف این پاساژ آتش‌سوزی‌ای رخ داد که منجر به ایجاد خساراتی برای برخی از فروشگاه‌ها شد. این اتفاق در حالی صورت گرفته که در همان زمان نیز یکی از مسوولان برق پاساژ علاءالدین به دلیل آجری بودن دیوار‌هاي این پاساژ، احتمال مجدد آتش‌سوزی در این مکان را پیش‌بینی کرده بود. درحالی که دلیل رسمی این آتش سوزی هنوز اعلام نشده است، اما یکی از فروشندگان روشن بودن وسایل گرمایشی یکی از فروشگاه‌هاي طبقه چهارم را عامل آتش‌سوزی عنوان می‌کنند. در عین حال و بنا به گفته فروشندگان علاءالدین طبقات همکف، اول، دوم به همراه طبقات زیرین و طبقات بالایی این مجتمع روز گذشته فعالیت عادی خود را طی کرده و پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان و مراجعان این مرکز خرید بوده‌اند.

منبع: itanalyze

برچسب‌ها: موبایل   بازار   علاالدین  
سایر خبرها
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - تخفیف ویژه مودم‌های وایمکس ایرانسل به مناسبت روز پدر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - جدال برترین‌ها؛ مقایسه کامل «گلکسی اس4» و «اچ‌تی‌سی وان»
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - آغار عرضه Ascend P2 و Ascend Mate هواوی به بازار خاورمیانه
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - اس ام اس تبریک ولادت امام جواد(ع)
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - لومیا 925 نوکیا دارای 6 عنصر لنز دوربین است!
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - نوکیا لومیا 925؛ رونمایی از ویندوزفون آلومینیومی با دوربین هوشمندتر!
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - اکسپریا ZR؛ رونمایی از برادر کوچکتر غول اندرویدی سونی!
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - اس ام اس ویژه لیلة الرغائب
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - اس ام اس خنده دار اردیبهشت 92
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - مدل ضدآب Galaxy S4 به‌زودی عرضه میشود
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - سیستم‌عامل گوشی‌های اکسپریا به‌روز می‌شود
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - Google Now یک رقیب جدی برای Siri اپل
۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - نگاهی به آینده: گلکسی نوت 3
۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - M4: تلفن میان رده اچ تی سی با دوربین اولترا پیکسل
۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - آیا این تصویر تلفن لومیا 950 نوکیا است؟
۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - رونمایی از HTC First، عرضه اختصاصی توسط AT&T با قیمت ۹۹ دلار
۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - جزئیات آیفون 6 اپل منتشر شد
۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - عرضه Galaxy S IV سامسونگ تا 10 روز دیگر در 6 مدل
۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - اس ام اس خنده دار اسفند 91 سری سوم
۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - لو رفتن مشخصات و سبک طراحی احتمالی گلکسی اس چهارم در توییتر
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
پیام*
کد تایید*
{۰} + {۳} = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 3 مرتبه