• برنامه ها
  • بازی ها
  • تم ها
  • ویدیو ها
  • موزیک ها
  • بکگراند ها
  • گالری عکس
  • اس ام اس
  • اخبار
  • برسی جدولی
  • برسی تخصصی
  • قیمت گوشی
اخبار جدید
پیامک جدید
حامی
تبلیغات

مروري بر خدمات ارزش‌افزوده موبايل .

دسته : اخبار در تاريخ ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ (1873 بار خوانده شده)

مشتركان با استفاده از سرويس كنترل وضعيت خانه با استفاده از تلفن همراه مي توانند گوشي خود را به دوربيني آنلاين تبديل كنند و در هر زمان و مكان از وضعيت خانه يا محل كار خود مطلع باشند. براي استفاده از اين سرويس بهره مندي از فناوري نسل سوم تلفن همراه ضروري است.



به گزارش ايران موبايل به نقل از singtel.comو maxis.com.my، خدمات ارزش‌افزوده تلفن همراه يا value-added services كه به اختصار از آن با عنوان VAS ياد مي‌شود، از جمله دستاوردهاي نوين صنعت مخابرات است كه ضمن درآمدزايي فراوان براي اپراتورهاي تلفن همراه و رقابتي كردن هر چه بيشتر اين صنعت به نفع مشتريان، طيف گسترده اي از خدمات را براي تسهيل زندگي شهروندان و كاهش رفت و آمد و صرف هزينه به ارمغان آورده است.

* تعريف خدمات ارزش‌افزوده
خدمات ارزش‌افزوده تلفن همراه به طور خلاصه به هر سرويسي اطلاق مي‌شود كه فراتر از خدمات مكالمه صوتي باشد. امروزه اكثر اپراتورهاي مهم تلفن همراه در جهان تلاش مي‌كنند با ارائه انواع خدمات ارزش‌افزوده مشتريان خود را راضي نگهدارند و آنان را تداوم استفاده از خدمات خود ترغيب كنند.
رقابت در عرصه ارائه اين خدمات تابدان حد گسترده و جدي است كه امروزه بسياري از اپراتورهاي تلفن همراه در آمريكا، آسيا و اروپاي غربي بابت مكالمه صوتي هزينه بسيار ناچيزي را از مشتركان خود دريافت مي‌كنند و در مقابل بخش عمده درآمد آنها حاصل ارائه خدمات ارزش‌افزوده است.
ارائه اين خدمات نه تنها درآمد قابل توجهي را نصيب اپراتورهاي تلفن همراه مي‌كندف بلكه باعث مي‌شود شركت‌هاي ارائه دهنده اين خدمات و طرف قرارداد با اپراتورها نيز به سود مناسبي دست يابند.

*انواع خدمات ارزش‌افزوده
سرويس پيامك يا sms شناخته شده‌ترين سرويس ارزش‌افزوده براي ايرانيان است و عليرغم گسترش خدمات ارزش‌افزوده در جهان اين سرويس هنوز هم محبوب ترين وشناخته شده‌ترين سرويس ارزش افوزده محسوب مي‌شود.
در كنار اين سرويس مي‌توان به دو سرويس mms و اينترنت همراه نيز اشاره كرد كه اولي براي تبادل پيام‌هاي چند رسانه اي و دومي براي دسترسي به اينترنت از طريق تلفن همراه مورد استفاده قرار مي گيرد. اما خمدتا ارزش‌افزوده محدود به اين چند مورد نيستند و تنوع آنها در جهان امروز بسيار زياد و فراتر از حد تصور است. در ادامه اين مطلب برخي از اين سرويس‌ها را با هم مرور مي‌كنيم. البته در اين گزارش به تمامي سرويس‌هاي ارزش‌افزوده اشاره نشده و ما تلاش كرده ايم شما را بيشتر با سرويس‌هايي آشنا كنيم كه تاكنون كمتر چيزي در مورد آنها شنيده‌ايد.

* انتقال شماره قبلي در صورت تغيير اپراتور
امروزه عموم اپراتورهاي مهم تلفن همراه در كشورهاي مختلف جهان براي رفاه مشتريان خود دست به ارائه سرويسي موسوم به Full Mobile Number Portability زده اند. با استفاده از اين سرويس، مشترك مي‌تواند حتي در صورت تغيير اپراتور شماره قبلي را براي خود حفظ كند تا دسترسي به او براي دوستان، آشنايان و همكارانش دشوار نباشد. ارائه اين خدمات مستلزم هماهنگي و همكاري اپراتورهاي متعدد تلفن همراه در يك كشور است.

* تلويزيون همراه
اين سرويس همانطور كه از نامش پيداست براي دريافت و مشاهده برنامه‌هاي تلويزيوني بر روي تلفن‌هاي همراه به كار مي رود. در قالب اين سرويس گوشي تلفن همراه كاركردي مانند كنترل تلويزيون پيدا مي‌كند و كاربر مي‌تواند كانال‌هاي مختلف تلويزيوني را از منوي گوشي خود انتخاب و برنامه‌هاي مورد علاقه خود را از طريق هر يك از اين شبكه‌ها مشاهده كند. در نمونه‌هاي پيشرفته اين سرويس امكان ضبط برنامه‌ها به مدت محدود و دسترسي به برنامه‌هاي قبلي هر شبكه از طريق پايگاه داده‌هاي آن نيز پيش بيني شده است.

* انتقال رايگان sms
بسياري از اپراتورهاي تلفن همراه انتقال رايگان پيامك‌هاي مشتركان خود را ممكن كرده اند. به عنوان مثال برخي اپراتورها به مشتركانشان امكان مي دهند پيام‌هاي SMS خود را به طور خودكار به چند شماره همراه ديگر يا به آدرس پست الكترونيك خود منتقل كنند. آنان همچنين مي‌توانند بدون پرداخت هزينه اضافي تمامي پيامك‌هاي خود را به يك گوشي ديگر يا يك آدرس ايميل منتقل كنند. از جمله ديگر كاربردهاي نوين پيامك توسط برخي اپراتورها ارسال خودكار و رايگان sms از گوشي فرد براي تمامي تماس گيرندگان در زماني است كه وي به علتي قادر به پاسخگويي نيست.

* اضافه كردن شماره‌هاي جديد به سيم‌كارت قديمي
برخي اپراتورهاي بزرگ تلفن همراه به مشتركان خود امكان مي دهند تا شماره‌هاي متعددي را به سيم‌كارت قديمي خود اضافه كنند، بدون آنكه نيازي به تغيير سيم‌كارت يا استفاده از گوشي‌هاي متعدد داشته باشند. در اين حالت يك سيم‌كارت هم داراي شماره اوليه و قديمي است و هم شماره‌هاي مربوط به سيم‌كارت‌هاي اپراتورهاي ديگر به آن اضافه مي‌شود.اين خدمات بيشتر براي افرادي كاربرد دارد كه به طور دائم در حال مسافرت هستند و در سفرهاي خارجي از سيم‌كارت‌هاي اپراتورهاي محلي تلفن همراه استفاده مي‌كنند. در صورت استفاده از اين سرويس افرادي كه با صاحب سيم‌كارت داراي چند شماره تماس بگيرند تنها هزينه يك تماس محلي را پرداخت مي‌كنند.

* تبديل موبايل به راهنماي شهري
از جمله سرويس‌هاي بسيار جالب ارزش‌افزوده سرويس‌هايي هستند كه تلفن همراه را به يك راهنماي شهري مبدل مي‌كنند. براي استفاده از اين سرويس‌ها دسترسي به اينترنت بر روي گوشي تلفن همراه ضروري است. از جمله مشهورترين اين سرويس‌ها سرويس Google Map شركت گوگل براي تلفن‌هاي همراه است. با استفاده از اين سرويس مالك گوشي در هر محله يا خيابان مي‌تواند نقشه جامعي از منطقه اي كه در آن حضور دارد را مشاهده كرده و از خدمات و امكانات متنوعي كه در آن خيابان يا محله وجود دارد مطلع شود. از جمله اطلاعات قابل دسترس در اين سرويس و برخي سرويس‌هاي مشابه در اروپا و شرق آسيا مي‌توان به اين موارد اشاره كرد: بانك‌هاي موجود و خدمات قابل دسترس آنها، خودپردازهاي موجود در آن بخش از شهر، رستوران ها، كافه‌ها و ديگر مراكز مشابه، مناطق تحت پوشش خدمات اينترنت بي‌سيم، پمپ‌هاي بنزين، مراكز اطلاع رساني عمومي، ايستگاه‌هاي اتوبوس و مترو، ادارات پست، كتابخانه ها، مراكز پليس، مجموعه‌هاي ورزشي . مراكز مختلف خريد، بيمارستان‌ها و مراكز فرهنگي و تفريحي، هتل ها، موزه‌ها و ... گفتني است براي استفاده مناسب از اين خدمات دسترسي به اينترنت پرسرعت با سرعت بيش از 256 كيلوبيت در ثانيه ضروري است و هم اكنون متوسط سرعت اينترنت ارائه شده توسط اپراتورها براي استفاده از اين خدمات يك يا دو مگابيت در ثانيه است.

* كنترل وضعيت خانه با استفاده از تلفن همراه
مشتركان با استفاده از اين سرويس مي‌توانند گوشي خود را به دوربيني آنلاين تبديل كنند و در هر زمان و مكان از وضعيت خانه يا محل كار خود مطلع باشند. براي استفاده از اين سرويس بهره مندي از فناوري نسل سوم تلفن همراه ضروري است. تصاوير اين سرويس با قابليت زوم و حركت دوربين در نقاط مختلف خانه و محل كار ارائه مي‌شود و در آن واحد براي تعداد ديگري از كاربران قابل ارسال است.

* خدمات ويژه پست الكترونيك
بسياري از اپراتورها به كاربراني كه دوست دارند از طريق گوشي تنها به تبادل ايميل بپردازند خدمات ويژه‌اي ارائه مي دهند. اين خدمات عبارتند از تبادل نامه‌هاي الكترونيك همراه با فايل ضميمه، امكان دريافت پيام‌هاي الكترونيك از چند آدرس شخصي ايميل بر روي يك آدرس خاص، پشتيباني از سرويس‌هاي مشهور ايمل عمومي مانند جي ميل يا سرويس پستي ياهو، دسترسي به فهرست پستي در ديگر ادرس‌ها ايميل شخصي و ....

* چت رايگان
اين سرويس كاركردي مانند نرم‌افزارهاي مسنجر دارد و با استفاده از آن مي‌توان به چت دو يا چند نفره از طريق گوشي پرداخت. اين سرويس چت ميان كاربران تلفن همراه و فرد يا افرادي كه از رايانه استفاده مي‌كنند را نيز امكان پذير مي سازد. خدماتي از اين دست معمولا رايگان است.

* تهيه نسخه پشتيبان از اطلاعات گوشي
مشترك از اين طريق مي‌تواند از تماي اطلاعات موجود در گوشي خود نسخه پشتيبان تهيه كرده و آن را بر روي يكي از سرورهاي مورد پشتيباني اپراتور خود ذخيره كند تا در صورت خراب شدن گوشي يا از دست رفتن اطلاعات شخصي به هر علت بتواند دوباره به آنها دسترسي پيدا كرده و داده‌هاي مهم را به گوشي خود منتقل كند.

* ارسال پيامك صوتي
كاربر با استفاده از اين سرويس به جاي نوشتن پيامك آن را براي مدت محدودي (مثلا 30 ثانيه ) مي‌خواند و بر روي حافظه گوشي ضبط مي‌كند و اپراتور ان را براي يك يا چند نفر ارسال مي‌كند. اين سرويس نيز از جمله خدمات كم هزينه يا رايگان است.

* خدمات WiMax
WiMax از جمله استاندارهاي بي‌سيم است كه دسترسي به اينترنت و ديگر شبكه‌هاي اطلاع رساني را با سرعت بسيار بالا ممكن مي‌كند. با استفاده از اين استاندارد به راحتي مي‌توان يك شهر بزرگ را تحت پوشش قرار داد. به تازگي برخي اپراتورها با ارائه خدمات WiMax بر روي سيم‌كارت‌هاي خود دسترسي به اينترنت را با سرعت يك تا دو مگابيت در ثانيه براي كاربران امكان پذير كرده‌اند.

* ارائه آنلاين صورت حساب
اين سرويس براي دريافت آنلاين صورت حساب با جزييات كامل بر روي گوشي به كار مي‌رود و از اين طريق مي‌توان از تاريخ، مدت و ريز جزئيات هر مكالمه و نحوه و ميزان استفاده از ديگر خدمات مطلع شد.

* خدمات بانكداري همراه
بسياري از بانك‌ها در كشورهاي مختلف قراردادهايي را با اپراتورهاي مختلف منعقد مي‌كنند تا كاربر بتواند از طريق گوشي خود به اطلاعات مربوط به آخرين وضعيت حساب‌هاي بانكي شخصي دسترسي داشته باشد. از اين طريق اقداماتي همچون انتقال وجه ، پرداخت انواع صورت حساب و .. نيز ممكن است.
نمونه‌هاي پيشرفته اين سرويس در عمل تلفن همراه شما را به يك كيف پول الكترونيك مبدل مي‌كند.
چنانچه مشاهده مي‌شود سرويس‌هاي از اين دست تاثير شگفت انگيزي بر كيفيت زندگي شهروندان گذاشته و رفاه و آسايش آنان را به ميزان قابل توجهي افزايش مي دهند. بدون شك ارائه خدماتي از اين دست در ايران نيز از جمله حقوق مشتركاني است كه از ميان سرويس‌هاي ارزش‌افزوده تا به حال تنها به سرويس پيامك دسترسي داشته اند. هر چند كه اين سرويس نيز هر از چند گاهي دچار اختلال مي‌شود.

سایر خبرها
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - تخفیف ویژه مودم‌های وایمکس ایرانسل به مناسبت روز پدر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - جدال برترین‌ها؛ مقایسه کامل «گلکسی اس4» و «اچ‌تی‌سی وان»
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - آغار عرضه Ascend P2 و Ascend Mate هواوی به بازار خاورمیانه
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - اس ام اس تبریک ولادت امام جواد(ع)
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - لومیا 925 نوکیا دارای 6 عنصر لنز دوربین است!
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - نوکیا لومیا 925؛ رونمایی از ویندوزفون آلومینیومی با دوربین هوشمندتر!
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - اکسپریا ZR؛ رونمایی از برادر کوچکتر غول اندرویدی سونی!
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - اس ام اس ویژه لیلة الرغائب
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - اس ام اس خنده دار اردیبهشت 92
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - مدل ضدآب Galaxy S4 به‌زودی عرضه میشود
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - سیستم‌عامل گوشی‌های اکسپریا به‌روز می‌شود
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - Google Now یک رقیب جدی برای Siri اپل
۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - نگاهی به آینده: گلکسی نوت 3
۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - M4: تلفن میان رده اچ تی سی با دوربین اولترا پیکسل
۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - آیا این تصویر تلفن لومیا 950 نوکیا است؟
۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - رونمایی از HTC First، عرضه اختصاصی توسط AT&T با قیمت ۹۹ دلار
۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - جزئیات آیفون 6 اپل منتشر شد
۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - عرضه Galaxy S IV سامسونگ تا 10 روز دیگر در 6 مدل
۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - اس ام اس خنده دار اسفند 91 سری سوم
۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - لو رفتن مشخصات و سبک طراحی احتمالی گلکسی اس چهارم در توییتر
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
پیام*
کد تایید*
{۵} + {۸} = ?  
نتیجه این عبارت را وارد کنید
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 3 مرتبه