برنامه اندروید که فلسفه ضرب‌المثل‌های فارسی را برایتان روشن می‌کند

تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۹۰ | عنوان: اخبار

در لغت‌نامه دهخدا، معادل پارسی تَرپَند برای ضرب‌المثل پیشنهاد شده است و این واژه این گونه تعریف شده است: جمله‌های شیرین، کوتاه، رایج میان مردم که مبنی بر تجربه‌ها و داستان‌های تاریخی و افسانه‌ای، باورها و قوانین طبیعی هستند و از آنها برای اثبات یا رد کردن چیزی یا حرفی، استفاده می‌شود.


مرگ می‌خواهی برو گیلان!،  دست کسی را در حنا گذاشتن، نازشست، آش شله قلمکار، خر کریم را نعل کردن، ماستمالی کردن، ماست‌ها را کیسه کردن، دختر سعدی!، کلکش را کندند

ما غالبا با تجربه درمی‌یابیم که چه ضرب‌المثلی را در چه موقعیتی استفاده کنیم، بعضی وقت‌ها هم اصلا فکر نمی‌کنیم که داستان و تاریخی در پشت یک ضرب‌المثل پنهان باشد، با بعضی از ضرب‌المثل‌ها هم اصلا آشنا نیستیم و وقتی در جایی آنها را می‌شنویم به کلی گیج می‌شویم.

به تازگی برنامه بسیار خوبی برای اندروید در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است که می‌تواند شناخت ما را از ضرب‌المثل‌ها رایج بیشتر کند.

در این برنامه جالب ۳۵۰ ضرب‌المثل فارسی به صورت دسته‌بندی شده، به همراه فلسفه و ریشه تاریخی هر یک از آنها گرد آورده شده است.

 

 

 

یکی از ویژگی‌های خوب این برنامه این است که می‌توانید، هر کدام از ضرب‌المثل‌ها را که دوست داشتید به دوستتان پیامک بزنید.

 

 

 

امیدوارم که تولید برنامه‌هایی از این دست در محیط اندروید، iOS یا ویندوز موبایل بیشتر شود. لازمه چنین چیزی البته یک تعامل خوب بین نویسندگان و ناشران و صاحبان ایده با نویسندگان برنامه‌ها و گردانندگان بازارهای محلی برنامه است.

منبع: یک پزشک





نوشته‌ای از ایران موبایل
https://www.irmob.com

نشانی این صفحه :
https://www.irmob.com/modules/news/article.php?storyid=3833