شایعه: سیم‌کارت آیفون بعدی در درون گوشی خواهد بود

تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۸۹ | عنوان: اخبار

ما اکثر از گجت‌هایی حرف می‌زنیم که اخیرا به بازار آمده‌اند یا قرار است به زودی عرضه شوند. اما این‌بار یک شایعه در دنیای موبایل‌ها جریان دارد که که احساس می‌کنیم مطلع بودن از آن، می‌تواند قدرت تحلیل و برنامه‌ریزی بهتری به علاقمندان بدهد. 


اصل شایعه از

چند سرویس‌دهنده موبایل اروپایی درز کرده: اپل با همکاری شرکت جمالتو (Gemalto) که اصلی‌ترین بازیگر صحنه امنیت در ابزارهای همراه است، در حال ساخت یک سیم‌کارت اختصاصی هستند! اپل را که همه می‌شناسیم و جمالتو این سیم‌کارت جدید، حاوی یک چیپ است که اطلاعات شناسایی کاربر برای شبکه‌های مخابراتی را فراهم می‌کند. این سیم‌کارت بر خلاف سیم‌کارت‌های قبلی، درون گوشی جاسازی شده و قابل جدا شدن یا تغییر نخواهد بود. در این گوشی کاربرها خواهند توانست بعد از خرید آی‌فون، از طریق اینترنت یا به کمک همان مغازه‌ای که گوشی را از آن خریده‌اند یا احتمالا حتی از طریق فروشگاه اپل، انتخاب کنند که طبق کدام پلن می‌خواهند با کدام سرویس دهنده کار کنند. هر کدام از این شیوه‌ها که برای راه‌اندازی گوشی انتخاب شود، به هرحال به معنی کم‌رنگ شدن نقش سرویس‌دهنده‌های موبایل در بازار گوشی‌های همراه خواهد بود.

اپل قبلا هم نشان داده که توان تغییر بنیادی مفاهیم را دارد. عرضه آیفون با سیم‌کارت داخلی هم ممکن است موجب یک تحول دیگر بشود. از یک طرف شرکت‌های سرویس دهنده موبایل با اینکار مجبور هستند یک قدم عقب بکشند. در حال حاضر در اکثر کشورهای جهان، شما می‌توانید با مراجعه به مثلا شرکت ام.تی.ان، با پرداخت مثلا ۶۰ دلار یک گوشی همراه پیشرفته بخرید به شرط اینکه ماهانه ۱۰ دلار به ام.تی.ان. بدهید تا با این گوشی از سرویسش استفاده کنید. با این ابتکار جدید، این موضوع محو خواهد شد. شما به اپل مراجعه می‌کنید، گوشی را می خرید و با ورود به اینترنت یا فروشگاه اپل، از بین محصولات ام.تی.ان.، مثلا یک بسته سه ماهه مکالمه می خرید. این خرید باعث می‌شود روی سیم کارت داخلی شما، اطلاعات شرکت ام.تی.ان. نوشته شود و سیم‌کارت تبدیل بشود به چیزی که شما در حالت عادی از یک مغازه ام.تی.ان. به عنوان «سیم کارت» می‌خریدید. بعد از سه ماه شما ممکن است از فروشگاه اپل، بسته مکالمه، اس ام اس و دیتای یک شرکت دیگر را خرید کنید و اطلاعات جدید روی سیم‌کارت درون دستگاه شما نوشته شوند. حتی اگر به کشور دیگری سفر کنید، کافی است بازهم وارد فروشگاه اپل بشوید و از سرویس دهنده موبایل آن‌جا مثلا یک بسته مکالمه یک ماهه برای ایفونی که در دست دارید بخرید... بدون نیاز به سیم‌کارت.   
 
این احتمالا استراتژی‌ای است طراحی شده برای جلوگیری از شکستی که گوگل در فروش آنلاین گوشی‌های نکسوس‌وان خورد. گوگل مجبور بود با هر سفارش گوشی، یک سیم‌کارت از سرویس‌دهنده موبایلی که مشتری سفارش داده بگیرد، درون گوشی بگذارد و گوشی را پست کند. این کار به همراه پیچیدگی‌هایی پشتیبانی، در نهایت باعث شد گوگل کلا فروش آنلاین را متوقف کند اما حالا اپل یکبار دیگر می‌خواهد وارد این بازار شود و گوشی‌هایی به مردم بفروشد که در هر لحظه بتوانند آن را با هر سرویس‌دهنده‌ موبایلی در هر جای جهان که باشد، تنظیم کنند. 


اینکار ضربه‌ای است جدی به بازار فروش گوشی و حتی سیم‌کارت توسط سرویس‌دهنده‌های موبایل اما نکته اصلی این است که آن‌ها چاره‌ای به جز تبعیت از این تصمیم ندارند چرا که هیچ سرویس‌دهنده‌ای حاضر نخواهد بود مشتریان آیفون را از دست بدهد.   
 
البته فراموش نکنیم که این تازه ابتدای راه است. چیزی که در صورت موفقیت این طرح اتفاق خواهد افتاد، حذف کامل سیم‌کارت از تلفن و جایگزینی این سیم‌کارت‌های فلزی و پلاستیکی با سیم‌کارت‌هایی مجازی خواهد بود که چیزی به جز اطلاعات ذخیره شده در گوشی نخواهند بود. در آن شرایط، مفهوم سرویس دهنده مخابراتی موبایل، به طور کامل تغییر خواهد کرد و شرکت‌هایی مثل اپل خواهند توانست با داشتن پلن‌های مختلف سرویس‌دهنده‌های موبایل در فروشگاه‌شان، تبدیل به یک ابرسرویس‌دهنده موبایل مجازی شوند. 

منبع: نارنجی





نوشته‌ای از ایران موبایل
https://www.irmob.com

نشانی این صفحه :
https://www.irmob.com/modules/news/article.php?storyid=2944