پیام کوتاه، سلطان قلبها .

تاریخ ۱۳ دی ۱۳۸۷ | عنوان: اخبار

سرویس پیام کوتاه (پیامک ) اگرچه مانند دیگر وسایل ارتباطي با تاخير چندساله وارد ایران شد اما بسرعت به یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین ابزار ارتباطی کاربران به ویژه جوانان تبدیل گردید.

 


پيام کوتاه که در سال 1992ميلادي براي اولين بار در کشور انگلستان راه اندازي شد، در سال 81( 2003 ميلادي ) درست زماني که در اکثر نقاط جهان بوِيژه کشورهاي توسعه يافته به عنوان يک سرويس کامل و جانبي تلفن همراه شناخته شده بود، قدم به کشور ما گذاشت و برغم موانع و مشکلات بسرعت فراگير شد.

اين رسانه تاثيرگذار و فراگير به حدي جاي خود را در بين مشترکان تلفن همراه بازکرده که اکثر کاربران ، استفاده از آن را به مکالمه و ديگر امکانات گوشي ترجيج مي دهند.

استفاده از پيام کوتاه علاوه بر کاربرد روزمره ارتباطي به ابزاري براي بيان احساسات تبديل شده بطوريکه اغلب مشترکان ترجيح مي دهند که در اعياد و مناسبت ها از اين سرويس ارتباطي براي تبادل احساسات خود استفاده کنند.

براي مثال مشترکان اپراتور اول در فاصله زماني 36 ساعته (از ساعت 12 روز سه‌شنبه تا ساعت 24 روز عيد غدير)تعداد 194ميليون و 878 هزار و 46 پيامک ارسال کردند که با کسر 100ميليون پيامک که به‌طور ميانگين در بازه‌ زماني 36 ساعته مشابه مبادله مي‌شود، بيش از 94 ميليون از اين پيامک‌ها جهت تبريک عيدغدير ارسال شده است.

با احتساب ميانگين ارسال پيام کوتاه تلفن همراه و با درنظر گرفتن اينکه 70 درصد پيام ها با فونت فارسي و 30 درصد آنها نيز بصورت لاتين رد وبدل شده ، بدون شک مي توان گفت که اپراتور اول در روز عيد غدير ، بالغ بر 5/2 ميليارد تومان درآمد کسب کرده که حدود يک ميليارد و 280 ميليون تومان از بابت پيامک هاي لاتين و يک ميليارد و 220 ميليون تومان از طريق پيامک هاي فارسي بدست آمده است.

در همين حال مشترکان اپراتور اول در عيد قربان نيز در بازه زماني 36 ساعته، 186ميليون و 811 هزار و 619 پيامک رد و بدل کرده اند.

به اين ترتيب بي شک پيام کوتاه تلفن همراه، يکي از سودآورترين سرويس هاي تلفن همراه اپراتور اول است و 28 ميليون مشترک اين اپراتور روزانه بالغ بر 50 ميليون پيامک ارسال مي کنند که با فرض اينکه اغلب اين پيام ها با فونت فارسي و با تعرفه 89 ريال ارسال شود، اين اپراتور روزانه بالغ بر 315 ميليون تومان بابت پيامک هاي فارسي و 330 ميليون تومان نيز بابت پيامک هاي لاتين با تعرفه 222 ريال درآمد کسب مي کند که در مجموع اين رقم به حدود 650 ميليون تومان در روز و حدود 5/4 ميليارد تومان در هفته مي رسد.

در همين حال اعلام شده که در شش ماهه نخست امسال همراه اول از محل پيام کوتاه 94 ميليارد تومان درآمد کسب کرده و اين در حالي است که در سال 86 نيز در آمد يک ساله همراه اول از اين سرويس 212 ميليارد تومان اعلام شد.

در اين ميان مشترکان اپراتورهاي ديگر نيز براي برقراري ارتباط از طريق رسانه پيام کوتاه همچنان در تلاشند و با وجودي که محدوديت هاي مختلفي در ارائه ديگر خدمات ارزش افزوده تلفن همراه وجود دارد ، به نظر مي رسد اين سرويس تا سالهاي سال همچنان محبوب قلب هاي ايرانيان باشد.

با اين حال اگرچه مشترکان خواسته و ناخواسته با ارسال پيام هاي کوتاه خود به نوعي باعث درآمدزايي اپراتورهاي تلفن همراه و به تبع آن وزارت ارتباطات و دولت مي شوند اما در مقابل اين اپراتورها نتوانسته اند رضايت اين مشترکين خوب خود را در خصوص سرويس دهي مناسب و ضعف آنتن دهي سيم کارت ها و تعرفه اين سرويس ارتباطي حل کنند.

 





نوشته‌ای از ایران موبایل
https://www.irmob.com

نشانی این صفحه :
https://www.irmob.com/modules/news/article.php?storyid=2287