تولید گوشی داخلی ، مشکلی برای تمام فصول .

تاریخ ۳ دی ۱۳۸۷ | عنوان: اخبار

در ادامه پیگیری سلسله مباحثی که پیرامون تولید گوشی داخلی مطرح است ، به نقطه نظرهای چند تن از دست اندرکاران در این عرصه اشاره می کنیم.

 


آنان در تبیین دیدگاهها و نظراتشان خواهان رفع برخی محدودیتهای عمده و تعریف نقش دولت در این حوزه شده اند ، تا تولید گوشی همراه به سامان برسد و در این میان نرخ تعرفه واردات گوشی همراه هم مانند همیشه به مثابه چالش اساسی و معضل عمده این عرصه خودنمایی می کند.

دو تن از اعضای سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در این زمینه درگفت و گوهای جداگانه با خبرنگاران موبنا به تشریح دیدگاههایشان در باره تولید داخلی گوشی همراه پرداخته اند. یکی از نقش دولت و دیگری از وضعیت تعرفه واردات این کالا سخن گفته است. فریدون انتظاری عضو سابق این اتاق با کاهش نرخ تعرفه مخالف است و می گوید ، کاهش و رساندن تعرفه واردات تلفن همراه به صفر و توقف تولید گوشی همراه سبب خواهد شد که تولید کنندگان اعتماد خود را به تمامی وعده های وزارت صنایع از دست بدهند.

معاون سابق امور بین الملل اتاق بازرگانی به نوسانات و وضعیت متغیر تولید گوشی داخلی اشاره کرده و یادآور شد که تولید گوشی تلفن همراه در زمان وزارت علیرضا طهماسبی کلید خورد و طی سه سال گذشته با فراز و نشیبهایی روبرو بوده که سبب شده سرمایه گذاریهای انجام شده کمتر به بازدهی مطلوب بینجامد.

انتظاری در مورد کاهش صفر درصدی تعرفه واردات گوشی تلفن همراه می گوید که کاهش تعرفه صفر درصدی غیرممکن است و ثبات تعرفه 25 درصدی این کالا نیز تولید کنندگان را به نابودی نمی کشاند. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بوشهر در این زمینه به خبرنگار موبنا گفته است که تعیین تعرفه به میزان واقعی ، بازار پرحاشیه گوشی همراه را ساماندهی می کند.

حسین معروف گفته است که تعرفه گوشی تلفن همراه باید منطقی باشد و مهمترین امر در این راستا تعیین تعرفه به میزان واقعی است. معروف می گوید ، بطور کلی بحث افزایش و کاهش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه همزمان با سیاست تولید ملی ، ابتدا واردکنندگان قانونی را متضرر کرد و بدنبال آن بعلت اینکه بیشتر گوشیهای قاچاق فاقد استانداردهای لازم بودند ، مصرف کنندگان نیز زیان دیدند. وی می گوید ، وزیر بازرگانی چندی پیش از کاهش تعرفه کالاها خبر داده و اعلام کرده بود که هیچ افزایش تعرفه ای در کشور نخواهیم داشت.

در این صورت این مساله که چرا تعرفه کالایی مانند گوشی تلفن همراه که با بازار قاچاق همخوان شده است ، کاهش نمی یابد ، جای سووال دارد. فاطمه شعبانی عضو سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در این زمینه به لزوم تعریف و تبیین نقش دولت اشاره کرده و می گوید که به اعتقاد او ، نقش وزارتخانه ها و ارگانهای دولتی باید در تولید کالایی مانند تلفن همراه تعریف شود.

وی می افزاید که تولید گوشی تلفن همراه جزو موضوعاتی بوده که حمایت دولت را پشت سر خود داشت اما موانع موجود و بی توجهی به واقعیات سبب شده که به بازدهی مطلوب نرسد. شعبانی نیز به معضل تعرفه ها اشاره کرد و گفت : برای تحقق اهداف مورد نظر در زمینه تولید گوشی تلفن همراه ، باید تعرفه واردات به گونه ای تنظیم شود که به نسبت افزایش میزان سطح تولید ، از حجم واردات کاسته شود.

 





نوشته‌ای از ایران موبایل
https://www.irmob.com

نشانی این صفحه :
https://www.irmob.com/modules/news/article.php?storyid=2202