مجازات سوء استفاده کنندگان از سیستم های مخابراتی مشخص شد .

تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۸۷ | عنوان: اخبار

با تصویب نهایی لایحه جرایم رایانه ای در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ، مصوب شد افرادي كه از سيستم‌هاي رايانه‌اي و مخابراتي براي توليد، ارسال و انتشار و توزيع محتويات مستهجن استفاده كنند، به دو سال حبس يا جزاي نقدي تا سقف 40 ميليون ريال يا هر دو مجازات محكوم مي‌شوند.

 


به گزارش ایران موبایل اعضای کمیسیون مذکور در جلسه امروز خود شور دوم لایحه جرایم رایانه‌‏ای را در دستور کار قرار داده و آن را تصویب کردند. این لایحه با ارجاع به هیات‌‏رئیسه‌‏، به منظور تصویب اعمال نظر نمایندگان و اخذ رای مجلس در نوبت ‌‏دستور کارهای صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.

در این لایحه که برای اولین بار جرایم رایانه‌‏ای و دیجیتالی ، مجازات‌‏ها و کیفرهای آن تعریف و تعیین شده مصوب شد هركس به طور عمدی و بدون مجوز مرجع قانونی، با نقض تدبیرهای حفاظتی داده‌‏ها به سیستم‌‏های رایانه‌‏ای یا مخابراتی دسترسی یابد به جزای نقدی از پنج میلیون تا 50 میلیون ریال محكوم خواهد شد. در این لایحه هم‌‏چنین جزای نقدی از 10 میلیون ریال تا 100 میلیون ریال برای كسی كه با انجام اعمالی از قبیل وارد كردن، انتقال دادن، ارسال، پخش، صدمه زدن، پاك كردن، ایجاد وقفه، دستكاری یا تخریب داده‌‏ها یا امواج الكترونیك یا نوری، سیستم‌‏های رایانه‌‏های یا مخابراتی متعلق به دیگری را از كار بیندازد، یا كاركرد آنها را مختل کند ، پیش‌‏بینی شده است.

در لایحه جرایم رایانه‌‏ای كه براساس پیشنهاد قوه قضاییه به مجلس ارایه شده است‌‏، هر نمادی از واقعه اطلاعات یا مفهوم به شكلی مطلوب برای پردازش در یك سیستم رایانه‌‏ای یا مخابراتی كه باعث می‌‏شود سیستم‌‏های ذكر شده كاركرد خود را به مرحله اجرا گذارند، داده رایانه‌‏ای تعریف شده است. نبود قانون جامع لازم در زمینه برخورد قانونی با مجرمان حوزه رایانه و گستره وسیع فعالیت‌‏های رایانه‌‏ای از جمله دلایل اصلی تدوین چنین لایحه‌‏ای در نظر گرفته شده است.

 





نوشته‌ای از ایران موبایل
https://www.irmob.com

نشانی این صفحه :
https://www.irmob.com/modules/news/article.php?storyid=2146